IRAN DEMONSTRATIONER - ASHOORA 27 DEC


Snackade precis med mina kusiner i Teheran, hade såklart hört att det pågick demonstrationer o sånt i veckan men hade ingen aning om att det var så här seriöst! Ända sen imorse har det varit rent KAOS i Teheran och andra stora städer i Iran. Har dock ingen aning om vad som utbrutit detta.
Fick väl inte ut så mycket egentligen, telefonlinjen var sämst o bröts hela jävla tiden, man hörde nada.

Men jag fick reda på att
Mir Hossein Mousavi's 35 åriga systerson blev skjuten till döds idag under demonstrationerna. Han fick ett skott i hjärtat. Förutom han så har hittills också 8 andra oidentifierade dödats idag. Roheshoon Shad.

Kan säga massor men tycker att klipp säger så mycket mer, så här kommer några klipp från idag. Dessa klipp är alltså de allra senaste, upplagda inom den senaste timmen. Alla klipp är från Teheran.


"Marg Bar Diktator" Ni ser i de här klippet hur folk helt plötsligt blir vilda o börjar skrika o slå på glaset - de är för att Basiji'ha kommer på motorcyklarna. "Narin Biroon"(=Gå inte ut) skriker mannen i slutet.

 

 

I början ser ni grejer som tillhör staten man suttit eld på. Det är också uppståndelse mellan Basiji'ha och folket i början. När någon blivit svårt skadad, som nu, flyr dom. Folk skriker "Mikosham, Mikosham, Anke Baradaram Kosht" (=Jag kommer döda, Jag kommer döda, Den som dödat min broder).

I sista delen kan man höra hur han som filmar försöker få fram en massa info (smaaaart o filma eyval), i allafall så säger dom att en har blivit dödad, de (Basiji'ha) stenade honom.

 

 

"Ya Hossein, Mir Hossein"

"Aza azast emrooz, Rooze azast emrooz, Jonbeshe sabze Iran sahebe azast emrooz"

 

 

Mina favoriter

 

// MahSa @ PerSianMuZic

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0